Thursday, June 27, 2013

13 Ros Merah - Bab 13

 Bab 13
"INI KE tempatnya?" Stereng yang diputar memasuki kawasan parkir. Iqram sempat toleh ke arah Pusat Kesihatan Tanglin tadi waktu membelok naik ke kawasan parkir ini. Sungguh tak pernah dia jejak ke mari. Tak tahu pulak ada tempat makan kat sini. Bak kata si pipi merah kat sebelah dia ni tadi waktu dalam perjalanan, ini tempat makan ikan bakar yang terbest di Kuala Lumpur. Boleh kerat jari kalau kata tak best nanti. Bila Iqram sebut Bellamy langsung bibir comel tu menggeleng. Iqram pun cuma dengar jer tempat tu tapi memang tak pernah pergi pun. Dia bukan kaki ikan bakar. Rasanya hari ini memang kali pertama dia akan makan ikan bakar. Tu pun sebab si pipi merah ni yang pilih tempat ni. Dia ikutkan sahaja janji dapat larikan diri daripada suasana panas di pejabat dek kehadiran Mimi pagi tadi. Kata si pipi merah ni tempat yang Iqram sebut tu giler mahal. Orang macam Iqram takper la dia cakap. Tak der hal kalau nak makan kat situ. Poket kembung macam belon 24 jam. Iqram lepas ketawa sahaja bila si pipi merah cakap macam tu. Apa punya perumpamaan lah si pipi merah ni bagi.
     "Yup, bro." Damia picing mata pandang ke depan. Sengih dah lebar tahap tak tahu nak ukur. Seronok sungguh dapat makan kat sini. Dah terbayang macam-macam dalam kepala. Mata pandang arah kat selekoh depan. Eh, pakcik jual rempeyek rangup ada aar. Cantik! Boleh paw si mata cokolat seksi sebalang dua ni karang. Satu gua buat stok kudap kat APAC, satu lagi stok depan tv kat rumah waktu wat aksi terlentang depan peti empat segi yang ada suara dan gambar tu bak kata abah. Cantik kan perancangan gua. Rezeki depan mata jangan dilepaskan. Rugi beb. Damia sengih lebar dalam hati.
     "Apa nama tempat ni yang awak cakap tadi, D?" Iqram laju menutur sedang tangan pantas memutar stereng. "Ikan bakar Tanglin." Laju sahaja si pipi merah disebelahnya ini membalas. Kepala Iqram ligat berfikir. Nak park kat mana ni ye. Tempat kosong memang banyak tapi tengah kawasan lapang ni kalau dia park panas pulak dalam kereta ni nanti. Nak balik nanti mahu rasa macam ikan kena panggang atas bara kat dalam kereta ni pulak. Stereng terus diputar. Beberapa kereta dilihat memasuki kawasan parkir. 
    Damia toleh sebelah. Bila nak turun ni. Hairan dengan si mata cokolat seksi yang masih berputar-putar dari tadi. Nak kata tempat parking takder, penipu la sangat kan..punyalah melambak kat sini. Bila nak parking ni bro. Gua dah kebulur gaban ni. Cepatlah bro. Nanti nasi habis, susah la kita tau tak. Tengok orang sebelah yang terus asik memandang ke kiri kanan sambil memutar stereng, rasanya Damia dah bolah agak apa dalam kepala si mata cokolat seksi ini.
     "Bro.."
     "Hmmm.."      
     "Gua fikir elok lu park kereta gempak peergh lu ni kat bawah pokok  besar kat hujung tu." Jari telunjuk Damia hala ke sebatang pokok saga dihujung sudut kiri kawasan parkir.
      Iqram hala mata ikut telunjuk D." Kosong lagi tu, bro. Redup pun redup. Baek punya port. Kurang-kurang karang kita balik tak lah rasa macam ikan terubuk kena bakar bila masuk dalam kereta ni nanti. Iqram senyum. Laju dipusing stereng. "Pandai awak baca apa dalam kepala saya ye, D." Damia sengih. "Tengok kaki laa, bro." Tengok kaki? Kaki dia ker? Iqram toleh sekilas. Biar betul D ni.   
     Pintu kereta ditolak. Si pipi merah awal-awal dah turun berdiri kat tepi pintu. Sah lapar ni. Iqram senyum dalam hati. Mata yang berbalut rayban menyusuri pemandangan didepan. Bangunan tempat makan yang pertama kali Iqram jejak. Sungguh. Tak pernah kakinya ke sini. Tangan mencari tali leher. Dilonggarkan ikatan. Melorot pula dua belah tangan ke hujung lengan kemeja. Dilipat  sedikit. Panas mentari begitu membahang. Hangat hingga terasa pijar ke pipi. Mata memandang ke kawasan belakang bangunan. Terdapat banyak khemah yang terpasang memayungi meja dan kerusi dibawahnya. Kelihatan beberapa orang sedang duduk disitu. Pasti pelanggan yang sedang menjamu selera. Dibawa mata memandang ke sebelah. Damia tabur sengih. 
    "Selalu awak makan kat sini?" Kaki mula melangkah ikut langkah Damia. 
     "Port Demang ni,bro. Dia la ajar gua dengan Pot makan kat warung pak Din ni sampai kitaorang sampai termimpi-mimpi ikan bakar kat sini."
     "Demang? Pot?" Iqram tahan senyum. Uniknya nama. "Siapa tu?"
      "Tu kawan-kawan baik gua..masuk kumpulan kawan dunia akhirat." Damia sengih lagi.
       "Hmmm..i see. Ada kategori ye kawan-kawan awak." Senyum kecil terukir. Iqram lihat si pipi merah tayang senyum. I ni kawan you yang kategori mana pulak ye, D. Nak jer Iqram tanya tapi tak terluah pulak. Kaki kedua-duanya terus melangkah tenang ke hadapan. Iqram nampak beberapa pelanggan sedang beratur dihadapan sebuah kedai. 
    "Jom, bro. Kita kena beratur dulu. Sekejap lagi gerenti panjang barisan. Orang-orang area ni kalau keluar waktu makan tengahari memang serang tempat ni jer." Damia angkat kepala memandang ke arah Iqram. Isyarat. Kaki mula menghampiri bangunan hadapan. Bibir terus ukir senyum lebar. Kepala dah terbayang ikan terubuk bakar yang sungguh menyelerakan. Ditambah dengan kuah pencecahnya yang bagi Damia tersedap pernah dia rasa. Liur sudah membasahi tekak. Wah, tak sabar gua nak makan. Orang belanja ni apa lagi...belasah jer laa. Nanti gua nak tambah sotong lah. Gua nak rembat yang paling besar punya. Si mata cokolat seksi ni sure tak kisah kalau gua rasa-rasa nak tambah lagi nanti kan...hehehehe
  "Serang?" Dahi Iqram berkerut. Muka si pipi merah dikerling. "Nak serang siapa?" Kaki ikut melangkah. Mata hala ke wajah sebelah semula. Iqram tengok Damia garu kepala. 
   Issh. Tangan masih lekat di kepala. Susah jugak nak cakap guna bahasa sempoi gua kat mamat korporat ni. "Takper takper. Lu tak faham takper, bro. Nanti gua bagi lu faham ek. Gua demo kat lu kejap lagi ek. Yang penting sekarang kita kena beratur dulu ambik nasi. Jom jom, bro. Ikan terubuk kat belakang tu melambai-lambai dah panggil gua aar, bro. Kesian terubuk tu. Cepat cepat, bro." Damia laju melangkah sambil melambai deras meminta Iqram ikut sama berjalan laju sepertinya. Iqram rasa nak ketawa dengan kata-kata spontan Damia yang sunggguh selamba. Kaki mengikut langkah Damia daripada belakang.
   
"TIGA EKOR? Sure awak boleh habis kan ni, D?"Mata Iqram terjunam pada seekor ikan terubuk sederhana saiznya berserta dua ekor sotong yang masih panas selepas diambil dari tempat ia dibakar tadi oleh Damia. ketiga-tiganya cantik terletak didalam dua bekas dulang seperti bentuk daun pisang. Semangkuk cecair berwarna kehitaman yang diberitahu Damia sebagai kuah pencecah ikan dan sotong tersebut diletakkan ditengah-tengah meja.
      Damia tayang sengih selamba. Kerusi plastik berwarna biru ditarik ke belakang."Gua lupa nak beritahu lu bro." Iqram tarik gelas air barli ais yang diambil tadi. Si pipi merah ni la yang cadangkan. Elok minum barli panas-panas ni. Iqram pun ikut sahaja ambil bila tengok si pipi merah ni capai air tu tadi. Terkejut jugak Iqram tengok saiz gelas yang tinggi. " Beritahu apa?" Straw dah disua ke mulut. Hmmm...nice. Sedap jugak air barli ni rupanya. D geleng kepala tengok si mata cokolat selamba minum. Sah tak baca basmallah la tu. Laju jer teguk. "Gua ni kembar dengan kucing, bro. Jangan risau. Takat tiga kat depan ni tak jadi hal. Gerenti bersih punya gua belasah, bro."
       Iqram senyum. Kepala menggeleng. Damia pandang keliling. Mata tertancap ke arah bekas garam di meja hadapan bersebelah meja air. Ala lupa pulak nak capai bendaalah tu tadi.  Issh, Damia. Lu tu kalau nampak terubuk bakar boleh hilang akal sekejap. Tubuh ditegakkan perlahan. Iqram angkat muka. Si pipi merah yang kembali berdiri dipandang.
    "Awak nak pergi ni, D. Kata tadi lapar gaban kan. Saya tak tahu lah kalau lapar gaban tu rupa macammana tapi rasa-rasanya mesti heavy punya lapar." 
    Damia tayang sengih. "Gua nak pi ambik bekas garam tu. Lupa tadi gua nak capai." Iqram lambai tangan. Isyarat suruh Damia duduk kembali. "Takper awak duduk, D. Biar saya yang pergi ambik,hmmm."
   Damia geleng kepala. "Eh, takper bro. Bukan gua nak kena pikul pun bekas garam tu, bro. Gua boleh pergi ambik sendiri. Takder hal punya." Iqram laju bangun dan melangkah ke arah meja dihadapan. Tidak mengendahkan Damia yang cuba menahannya. 
   Punggung kembali dilabuhkan di lantai kerusi tapi mata masih tidak berganjak dari memandang ke arah meja hadapan. Damia nampak Iqram capai bekas garam lalu diangkat sedikit dan dihalakan ke arah Damia. Wajah si mata cokolat seksi tu tayang senyum ke arah Damia. Senyum tanpa sedar tersua dibibirnya. Kepala spontan mengangguk perlahan. Apsal gua hari ni asik senyum jer kat si mata cokolat seksi ni ek. Issh, dah weng apa lu Damia. Kepala laju dipusingkan 180 darjah. Mata ikut sama berlari mengikut arah pusingan kepala.
   Bekas garam ditangan digoncang perlahan. Dibuka sedikit lalu diletakkan di hujung jari manis kanan. Dihala jari ke mulut serentak lafaz basmallah teralun. Iqram didepan tenang memerhati. "Ok, kita baca doa dulu, bro. Lu baca ye." Iqram senyum. Angguk. Masih ingat doa yang si pipi merah ini "ajarkan" kepada dia. Walau cuma klip video dua kanak-kanak botak yang comel membacanya, lalu diulang-ulang beberapa kali...diakui memang cara si pipi merah ni berkesan. Mudah sahaja dihafal. Lekat dikepala. "Ok bro, baca doa. Gua dah tak sabar nak belasah ikan terubuk dengan sotong kat depan ni." Damia dah siap sedia tadah dua tapak tangan. Tangan kanan Iqram dihala ke arah Damia. Kening Damia terangkat. "Ada apa, bro?" Hujung jari Iqram hala ke arah bekas garam di sisi Damia. Kepala Damia toleh ikut arah hala hujung jari si mata cokolat seksi. "Garam ni?" Iqram angguk. "Saya pun nak ikut sunnah jugak. Macam awak. Mulakan dengan secubit garam. Nak sihat kan. Right?" Iqram tayang senyum lagi. Dalam tergamam tangan Damia capai bekas garam disisi. Dihulurkan ke tapak tangan yang siap sedia menadah didepan. Bekas garam bertukar tangan.
   Tapak tangan Damia raup muka. Ameen. Lega dengar si mata cokolat didepan dah selamat baca doa makan. Elok jer bunyinya ditelinga. Boleh la bagi 7/10. Markah penuh tu tunggu lah dia praktis selalu. Practice make perfect kan. Maknanyer kenalah mamat si mata cokolat nan seksi kat depan Damia ni belanja Damia makan selalu kan. Barulah boleh selalu praktis..hehehe. 
  "Ok bro..apa lagi.." Damia hala mata ke arah ikan terubuk kat depan. "jom serangggg." Tangan Damia laju mendarat kat badan terubuk. Iqram yang jadi pemerhati dah sembunyi senyum dengan gelagat si pipi merah didepannya ini. 
   "Oh, ni la makna serang  yang awak sebut tadi ye." Kepala digeleng."D..D. Bahasa awak ni sungguhlah buat kepala saya ada macam-macam bentuk tanda soal."
   Damia tayang sengih. "Tau takper. Gua kan sekolah tinggi tapi bukan atas pokok." Iqram ikut tersenyum. Tangan Damia laju dan cekap mengasingkan tulang-tulang halus dari isi ikan terubuk. Diletakkan didalam pinggan Iqram. Dan Iqram terpegun seketika dengan apa yang sedang dilihat. Mata takzim pandang si pipi merah. She's is doing that for me? Kepala laju teringat mama. Satu-satunya perempuan yang pernah lakukan apa yang dilihat sekarang kepadanya. Tiada perempuan lain. Dan sekarang. Di depan mata. "Makan, bro. Lu kata tadi masa dalam kereta lu tak pernah makan ikan terubuk kan. Haaa..cuba yang ni. Terubuk bakar. Terbaek punya. Cecah dengan kuah hitam ni." Damia capai sudu. Dicurahkan sedikit kuah berwarna hitam yang ada campuran bawang, tomato yang dipotong dadu dan kecil juga hirisan cili padi." Kuah ni bukan sebarang hitam. Sekali lu rasa memang terangkat, bro. Mahu lu termimpi mimpi malam nih." Damia capai pinggan sotong yang sudah siap dipotong-potong kecil seraya dicurahkan kuah keatasnya. Tangan laju suap nasi dan sotong ke mulut. Mata terpejam. Peergh. Sedap giler woo. Pot, sila jeles dengan gua hari ni...muahahahaa. Tangan terus sambung suapan lagi. Suapan demi suapan makin laju. Dicapai isi ikan terubuk. Eh, apsal gua rasa senyap jer ni. Damia angkat muka. Mata tengok mamat kat depan tengah pandang dia. Tidak berkelip. Damia telan liur. Gua salah buat apa-apa ke? Ker gua salah cakap apa-apa tadi ni. 
   "Bro? Lu ok tak ni? Lu tak makan ikan terubuk ke. Takper. Gua ambik ikan lain ek. Pari ok? Ker talapia?"  Damia dah mula nak berdiri namun Iqram pantas bagi isyarat untuk Damia kembali duduk. Damia tengok mata si cokolat seksi ni masih tegun memandang kepadanya. Ada apa kat muka gua ni ek. Gua memang tahu gua cun, bro.
   Iqram senyum. Kepala digeleng. Dicapai bekas tisu di kanan meja. Sehelai ditarik keluar. Tangan dipanjangkan ke arah wajah Damia. Tisu ditangan dah cecah hujung bibir. Dilap perlahan. Damia sengih. Ditarik tisu ditangan Iqram. Dilap kembali. "Gua memang camni kalau makan sotong bakar, bro. Tak hinggat dunia. " Sengih ditabur menutup malu. Menutup debar yang tiba-tiba bergendang. Issh apa pulak ada rasa camni ek. Syoh syoh syoh. Iqram senyum lagi. "Ok, boleh sambung makan,hmmm. Dah comel." Damia telan liur. Comel? Gua comel!!!..Pot, gua nak pengsan!
   Tangan Iqram cecah pinggan. Diletakkan sedikit isi ikan diatas nasi. Mata masih tak lupa cara Damia yang nampak sungguh berselera makan tadi sampai ke hujung bibir kuah terlekat. Hati tersenyum mengenangkan gelagat spontan si pipi merah yang nampak sedikit malu kala dia mengelap baki kuah yang terletak di hujung bibirnya tadi. Suapan singgah ke dalam mulut. Perlahan-lahan dikunyah. Mahu menghayati rasa ikan terubuk bakar yang dikatakan si pipi merah ini tadi sebagai yang terbest di Kuala Lumpur. Hmm, sedap! Bibir ukir senyum. Damia yang memerhati tegun jadi penonton. Mak aai. Sopannya mamat ni. Mampus la gua camni. Sah dia terkejut tengok gua yang makan macam beruang lapar tadi. Sampai sememeh bibir. Patut aar mata si mata cokolat seksi tak berkelip tadi. Ciss, rosak imej anggun gua!
   Suapan Iqram diteruskan. Isi ikan yang lebih banyak diletakkan diatas nasi. Tangan capai sudu kuah pencecah. Dicurahkan sedikit banyak dari tadi. Bebola mata diangkat. Kening turut terangkat sama. Si pipi merah yang memandang buat Iqram hairan." Kenapa berhenti? Makanlah. Tu.." Bibir hala ke arah pinggan-pinggan terisi sotong dan ikan terubuk." awak yang kena habiskan tau. Kata kembar kucing. Tentu tak jadi masalah nak belasah sampai bersih kan." 
   Pecah ketawa Damia. Iqram terus tabur senyum.

12 comments:

Anonymous said...

Wa sukaaaaaa......

Sempoi....

Anonymous said...

Sweet sungguh drg berdua nih...

eija said...

comel2.....rsa tliur plk... btl ke wujud kdai nie..kt area mna??

jayda said...

sedapnyeeee terubuk bakar....

aflah said...

Best3....x sabar nk bc n3 seterusnya....��

salmi fasliena said...

ala...tak puas baca...pendeknya...sambung la lg...hu..hu..

madame iu said...

ye le...ada ke kedai ikan bakar tanglin...

kucc_aprilsnow said...

Anonymous1- hikhikhik

Anonymous2- manis2 buah..hehe

eija- cer gi tanglin, insya Allah

jayda- peergh beb

aflah-sabar3x..lalalala

salmi-ye ye..tungguuuuuuuu

madame- kat tanglin mmg itulah satu2nyer..

nazira azwa said...

Ala sweetnya D ngan Iq n..

muda_13 said...

Hhe, sikit2 dah mula guna bahasa luar alam cik D ni. Amboi, hehe

IVORYGINGER said...

mmg sweet pun... sorg sopan sorg plak xcover malu lgsg, belasah ja keja dia, ayt sll tak boleh blah. hahaha... damia damia... kelakar ya amat. ;D Sweet couple to be.

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.